nova beseda iz Slovenije

DELO, leto 2004, poved v sobesedilu:



, dobitnik (srednjeevropske) Herderjeve nagrade

Zunaj prvi decembrski sneg, s platan na Kongresnem trgu se sceja voda, plundra na pločnikih, skoznjo čofota božični človeški nakupovalni nemir, nikjer ni halštatskih klošarjev, ki edini poznajo tesnobni božični mir, klopi v parku prezimujejo v skladiščih, skozi zaprta okna, skozi gladka stekla vdira glasba z drsališča, pred menoj pa praznično in praznično prazna računalniška stran za, kulturna bilanca, dogodek, kaj se je pomembnega zgodilo, le zakaj me to sprašuje, ko pa dobro ve,, da ne maram teh anket, povedal sem mu že lani, ampak letos si dobil Herderjevo nagrado, reče, vsi nagrajenci bodo nastopili s svojimi ocenami kulture, umetnosti, literature v preteklem letu, nastopili bodo z Dogodki, ki se jim zdijo pomembni, jaz pa ne vidim dogodkov, še manj Dogodkov, še najmanj dogodkov, zamejenih s koledarskim letom, umetnost je polzenje skozi čas, je drseča snežna kaplja na sivem lubju platane, bi rekel Hartinger, ni dogodek, je zlivanje kapelj v tolmun, je senčenje na gozdnem obronku, v tenji besed, vse to ve tudi, ki je pesnik, ampak je tudi žurnalist, kulturno stran Dela mora napolniti z dogodki, kakor moram jaz za vsakdanji kruh polniti formularje s poročili, bilancami, recenzijami in načrti novih dogodkov, novih knjig, novih simpozijev, ki bodo vsak zase in vsi skupaj Dogodek, to delam, da se bo dogajala kultura, ta pa namreč je dogodek, ta živi od dogodkov, dohodkov in odhodkov, umetnost živi drugače, čisto drugače, zdaj ne bi znal povedati, kako drugače, kajti tudi če pogledam nazaj, v to dolgo leto umetnosti in kulture, v hitro minevanje kratkega življenjskega časa, vidim takšne fleše, vidim nekaj umetnosti, ki se mi je dogajala med pohorskimi smrekami in pljuskanjem bohinjskega jezera na mrzli prod, in vidim veliko kulture, vidim letališča in dvorane tujih mest, v katerih nastopam, berem, govorim, obraze, ki me gledajo in sprašujejo in polemizirajo z menoj, pusta letališča in samotna hotelska prenočišča, vidim nekaj umetnosti v gori knjig okrog moje postelje, tujih in domačih, prebranih, polprebranih ali pa samo odloženih in čakajočih na prvo insomnio, na nove nespečne noči, a če na hitro pomislim, še zmeraj razločno vidim fantastične prizore iz Izgubljenega svežnja, noro potovanje skozi slovensko in evropsko dvajseto stoletje, njegovo in Ahačevo in Zupanovo izkušnjo, konglomerat slovenske subtilnosti in brezobzirnosti, in mi hkrati v srce reže ostra bolečina, ko slišim šibki glas iz bolniške postelje, zmeraj duhoviti, a zdaj nekoliko šibki glas močnega človeka in umetnika, vidim nekatere fragilno, a hkrati čvrsto komponirane novele Čara iz njegove zbirke V okvari, človeško in literarno senzibilnost nove generacije, ne rečem mlade, ne rečem srednje, ker se umetnost za to malo briga, za to se briga kultura s svojimi dogodki in generacijami, vidim nočne intelektualne blodnje in njegova nenavadna branja, lucidnost in širokopoteznost v njegovih Poskusih z Nietzschejem, Štegrove, Deklevove in verze, ni tako malo ostalo od tega leta, če je ostalo samo to, ampak je ostalo veliko več, kar mi ta hip noče v takojšnji spomin, pa tudi marsikaj, česar nisem mogel prebrati, videti ali slišati, kajti življenje je v primerjavi z umetnostjo kratko, ars brevis, so rekli že zdavnaj, a tudi ko bi vse poznal, prebral, videl in slišal, tukaj ne bi mogel opisati, ne samo zato, ker mi je dal na razpolago stran in pol, ampak tudi zato, ker je neopisljivo, ker se ni zgodilo, ampak se je dogajalo, polzelo in pretakalo se je skozi čas, ki tako hitro mineva, kakor je minilo to leto, kakor hitro mineva človeško življenje in kakor ne mine ne hitro ne počasi umetnost, ki ostaja edino življenje tudi tistih, ki so odšli ali odhajajo.

, dobitnik Veronikine nagrade za najboljšo pesniško zbirko



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA