nova beseda iz Slovenije

René Descartes: Kompendij o glasbi, poved v sobesedilu:

Ključni pomen finalisa in kvinte nad njim je v Descartesovem spisu poudarjen z ugotovitvijo, da so v vsakem modusu trije glavni termini, s čimer ne more biti mišljeno nič drugega kot finalis, njegova zgornja kvinta in njegova oktava. To je razvidno iz Descartesove določitve, da je treba s temi začeti, zlasti pa končati, saj se kompozicije v enem od obeh modusov s finalisom d (d-a-d' in A-d-a) v resnici končujejo s sozvočjem oz. d-a-d', kompozicije v enem od modusov s finalisom e (e-h-e' in H-e-h) s sozvočjem oz. e-h-e' itd.

V nadaljevanju se Descartes posveča dvema pomenoma besede "modus" in, navezujoč se na vsakokratni pomen, na dve funkciji modusov: V kompozicijskem smislu sta z določitvijo modusa okvirno določena tudi obseg glasov in osnovna medsebojna strukturiranost v dani skladbi nastopajočih tonov.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA