nova beseda iz Slovenije

René Descartes: Kompendij o glasbi, poved v sobesedilu:

Kot tak je subjekt kompozicije ali njenega odseka nekaj, kar bi bilo mogoče primerjati, čeravno ne enačiti s pojmoma motiv in tema. Descartes si je pod pojmom subjekta predstavljal najbrž isto kot Zarlino, čeprav pri Zarlinu subjekt kompozicije ni omejen na tenor; da ga je Descartes, sledeč verjetno nekemu drugemu, neugotovljenemu viru, pripisal prav tenorju, ni utemeljeno v glasbi njegovega ali njemu neposredno predhodnega časa, pač pa v zgodovinskem razvoju štiriglasnega stavka oz. v zgodovinski vlogi tenorja, ki je bil v srednjeveškem večglasju, zlasti v tradiciji srednjeveških motetnih in mašnih kompozicij, načeloma nosilec prevzetega glasbenega gradiva, se pravi tistega, ki ga je skladatelj najprej določil in oblikoval. Na podoben način nesodoben je tudi Descartesov pogled na naslednji glas,, poimenovan v Kompendiju s starim izrazom kontratenor.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA