nova beseda iz Slovenije

Amelia Jones: Body art, poved v sobesedilu:



Takšni performansi ženskega telesa / jaza nedvoumno odprejo tavtološko logiko modernistične umetnostne zgodovine in kritike, pri čemer je (zastrti, moški) umetnik z disciplinskimi manevri ustvarjen kot izvor pomena umetniškega dela, ki pa je ustvarjeno kot izvorno mesto avtorjevega pomena: teleološki sistem, s katerim sta se, z besedami Donalda Preziosija, "človek-in-njegovo-delo" in "človek-kot-njegovo-delo" (umetniško) zlila v "teofan režim", ki deluje, da bi "umetnostnemu zgodovinarju ali kritiku podelil mesto svečeniškega (...) vedeževalca intencionalnosti za laično kongregacijo". (468) Wilkejeva s prevzemanjem retorike poze kot dela samega vztrajno odstira umetnico in obenem odstira umetnico kot žensko (anatomsko in kulturno žensko, in vendar očitno "moško", ko gre za umetniško avtoriteto). Body dela Wilkejeve z razkazovanjem modelov, s katerimi umetnostna zgodovina in kritika legitimirata (moške) kritiške in umetniške subjekte v zaprt in ekskluziven krog moškega privilegija, ponujajo možnost za radikalno kritiko teh disciplin (predlagajo in spodbujajo oblikovanje alternativne feministične interpretativne prakse) ter priskrbijo feministično obliko produkcije, ki uprizarja žensko-kot-umetnico.

Značilen zgled Wilkejinega obsesivnega samoupodabljanja je delo Popravljene News ( News Revised), performalistični portret, ki je nastal leta 1975 za razstavo serije stenskih skulptur iz lateksa Ponder-r- v Galeriji Ronald Feldman (reproduciran je v katalogu, ki je leta 1989 spremljal Wilkejino retrospektivo na Univerzi v Missouriju). (469) Čeprav "popravljena" podoba prikazuje Wilkejevo, kako brez bluze in v provokativno odpetih kavbojkah pozira naslonjena na steno, na kateri so ustnicam podobne zaplate iz lateksa, pa je bila druga, skorajda enaka podoba, ki prikazuje povsem oblečeno Hannah v isti drži, tista, ki je bila reproducirana v razpravi Gerrita Henryja o umetnikih v njihovih ateljejih in objavljena v News. (470) Značilno, Wilkejeva na popravljeni podobi svoje telo / jaz odstira med svojimi deli, da bi se tako predstavila kot njihov "subjekt" in obenem parodičen posnetek ženske kot konvencionalnega "objekta" umetniške prakse (ženska, ki je [tukaj skoraj] gola).



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA