nova beseda iz Slovenije

Marjetka Golež Kaučič: Ljudsko in umetno - dva obraza ustvarjalnosti, Zalozba ZRC, 2003, poved v sobesedilu:

Pri stvaritvi folklornega dela (ljudske pesmi) pa je proces tak: a) poetika kreacije (razmerje folklornega dela do sistema folklornih žanrov, po našem mnenju tudi do melodije idr., ki obvezujejo sprejemalčeve konvencije, obstoječo tradicijo), b) poetika izvajanja (gre za vprašanje razmerij med variantami ljudske pesmi, za stopnje in vrste opisa variant in vse naloge, ki jih zahteva artistično besedilo (v peti obliki, op. avt.), c) poetika izbire (po Jakobsonu lahko to poetiko opredelimo kot proces prehoda iz osi izbire na os kombinacije). (Povzeto po 1990: 191-193.) Temeljna razlika v procesu nastanka ljudske pesmi v nasprotju z umetno je torej način izvajanja in širjenja s pomočjo lahko zapomljivih formul, ponavljanj in skupno z melodijo. Če drži, da sta ljudska in umetna pesem "rojeni iz istih pobud" ( 1980: 45), se njuni poti kasneje ločita: ljudski pesnik se prilagaja "množični cenzuri", umetni pesnik pa ustvarja za "neraziskano tržišče" (Jakobson).



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA