nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:

Gre za nekaj drugega, namreč za to, da medtem ko bi, po eni strani, Descartesov Bog ideje teles v našem duhu sam proizvajal samo v najbolj črnogledem scenariju, se pravi v primeru, da telesa ne bi obstajala, on pa bi v nas hotel ustvariti in vzdrževati iluzijo materialnega univerzuma - brž ko bi počel kaj takega, seveda že ne bi bil več vreden svojega imena -, kadar pa zunanja telesa obstajajo, so sama vzrok svojih idej v našem duhu, pa, po drugi strani, Malebranchev Bog našega duha z idejami teles praviloma aficira takrat, kadar zunanja telesa obstajajo, kajti niti takrat, kadar sama obstajajo, niso ta telesa tista, ki so vzrok idej in občutkov, ki jih imamo o njih.

Spomnimo se na hitro Descartesovega dokaza za obstoj materialnega sveta oziroma teles iz Šeste meditacije: imamo "ideje čutnih objektov" oziroma "telesnih stvari" in obenem "močno nagnjenje", da verjamemo, da te ideje v nas proizvajajo prav same telesne stvari, ki domnevno obstajajo zunaj nas.
Če telesne stvari ne bi obstajale in če bi njihove ideje v nas proizvajal Bog, bi bil varljivec, saj svoje nagnjenje, da verjamemo, da te ideje v nas proizvajajo telesne stvari, dolgujemo prav njemu.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA