nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:

Njihova finalistična razlaga koristnih in škodljivih stvari je v tem: koristne stvari so bile ustvarjene enostavno zato, ker so koristne in dobre, do hudih ur, potresov in bolezni pa domnevno prihaja "zaradi tega, ker se bogovi jezé nad krivicami, ki da so jim jih prizadejali ljudje, ali nad grehi, ki da so jih zagrešili pri bogočastju." Če so bile koristne stvari ustvarjene v prid ljudem, torej z namenom, da bi bogovi "ljudi navezali nase in da bi jim ljudje izkazovali najvišje časti," pa so škodljive stvari razumljene kot kazen za krivice, ki jih ljudje prizadenemo bogovom, oziroma za grehe, ki jih zagrešimo pri bogočastju.

Ta finalistična razlaga je kajpada morala spodleteti tisti trenutek, ko so ljudje uvideli, "da doleti škoda ali korist bogaboječe ljudi prav tako kot brezbožce," se pravi tisti trenutek, ko so uvideli, da se koristne in škodljive stvari ne pojavljajo v skladu s predpostavljenimi pravili občevanja med ljudmi in bogovi, se pravi koristne pri bogaboječih in škodljive pri brezbožcih, pač pa ene in druge tako pri prvih kot pri drugih, skratka takrat, ko so uvideli, da kot naklonjenost bogov ne obide brezbožcev, tako tudi njihova jeza oziroma nenaklonjenost ne prizanaša bogaboječim.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA