nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:

Ko namreč rečem je veux, hočem, to v Diderotovih očeh pomeni prav toliko, kot če bi rekel je suis tel, tak pač sem - moje hotenje potemtakem ni nič drugega kot manifestacija mojega telesa oziroma njegovega notranjega ustroja; oziroma naravnost povedano, moje hotenje, kot modaliteta duše, je sam ta ustroj. Za razliko od Descartesove-machine, Diderotov homme automate in La Mettriejev homme-machine nista brez duše - njuna duša ni nič drugega kot sama njuna telesna organizacija: kot so po La Mettrieju "vse sposobnosti duše tako zelo odvisne od specifične organizacije možganov in celotnega telesa, da očitno niso nič drugega kot sama ta organizacija," tako duša tudi v Diderotovih očeh ni nič drugega kot prav sama "organiziranost in življenje" telesa.

Kot so torej po Diderotu ženske vredne zaupanja prav kolikor so stroji, se pravi, kolikor skoznje govori tista duša, ki je istovetna s telesom oziroma njegovo organizacijo - v romanu je namreč resnica vedno na strani glasu dragulja in nikoli na strani glasu, ki prihaja iz glave, se pravi vedno na strani materialne in nikoli na strani spiritualne duše -, tako so ljudje tudi v La Mettriejevih očeh vredni njegovega spoštovanja in naklonjenosti prav kolikor so stroji.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA