nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:

Kar torej roman dejansko uprizarja, je potemtakem prav spoprijem med spiritualističnim in materialističnim sistemom človeške duše: s "podvojitvijo govornih organov" se namreč v enem in istem telesu soočita dve duši - duša, ki se praviloma nahaja v glavi in/ali srcu (ki veljata za tradicionalna sedeža nematerialne duše) in "nikoli" oziroma zgolj "občasno" v dragulju, je seveda duhovna substanca, ki je realno različna od telesa, s katerim je združena; po drugi strani pa je duša, ki naseljuje dragulj, se pravi duhu pregovorno najmanj pokoren del telesa, "in ga nikoli ne zapusti", tako rekoč istovetna s telesom, saj ni nič drugega kot funkcija organa, v katerem se manifestira, se pravi učinek organiziranosti samega telesa. Ko se torej ženskam, ki same zase verjamejo, da kot duhovne substance obvladujejo telo, s katerim so združene, upre sámo telo, se jim v resnici upre duša, ki je sama istovetna s telesom oziroma njegovo "organizacijo", in ugovarja neresničnemu prikazovanju svojega mesta - in funkcije - v telesu. Strogo vzeto, s tem ko dragulji zvestobo žensk razkrinkajo kot laž, kot laž razkrinkajo sámo pozicijo spiritualizma.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA