nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:

Teorija duše, ki jo lahko izluščimo iz Diderotovega mladostnega romana, potemtakem že napoveduje tisto, ki jo bo kasneje razvil v Éléments de physiologie, se pravi v svojem zadnjem delu.

V samem romanu teorija blodne duše nikakor ni zgolj filozofski vložek, ki bi obvisel v praznem, ali medigra, ki bi za kratek čas prekinila frenetično dogajanje in hiperaktivnim junakom omogočila, da ob premišljanju o metafiziki nekoliko predahnejo in zajamejo sapo; nasprotno, Mirzozina "eksperimentalna metafizika" je metafizika samih "indiskretnih draguljev".
Roman nam namreč predstavi vrsto ženskih likov, katerih blodne duše so na svoji poti v srce in glavo obtičale v njihovih spolnih organih: čeprav se vse po vrsti izdajajo za "krepostne", se pravi za spolno vzdržne ženske, ali pa vsaj za "rahločutne" oziroma "ljubeče ženske", se pravi za ženske, ki so zveste svojim spolnim partnerjem, gre v resnici za "hotnice", se pravi za ženske, od katerih bi v Mirzozini fantazmi potem, ko bi jim enkrat odvzeli njihove odvečne telesne dele, ostal "samo dragulj".



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA