nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:

Infiniment plus d'Esprit, neskončno več duha, ki v primerjavi z živalmi odlikuje človeka, tako ni nekaj, s čimer bi se materialistični modrec postavljal, saj to v njegovih očeh pomeni samo to, da ima človeško telo pač infiniment plus de besoins, neskončno več potreb. Tako "veličasten učinek", kot je človeški duh, ima potemtakem tako "žalosten vzrok", kot je nebogljenost človeškega telesa, ljudje pa vso "svojo srečo in dostojanstvo" dolgujemo prav "mučni podvrženosti vsem tistim nadležnim življenjskim potrebam, ki nas neprestano spominjajo na bedo našega izvora in položaja."

Malebranche bi se bil seveda nemudoma pripravljen strinjati z La Mettriejevo mislijo, da namreč "nič ni bolj omejeno kakor moč duše nad telesom in nič bolj obsežno kakor moč telesa nad dušo," a medtem ko je takšno razmerje sil v njegovih očeh rezultat človekovega Padca, pa je le peu d'empire de l'vme sur le corps, borna moč duše nad telesom v La Mettriejevih očeh človekovo naravno stanje: če je po Malebranchu dépendance, odvisnost duše od telesa, nekdanjo union, zvezo med dušo prvega človeka in njegovim telesom, nadomestila šele po njegovem grehu - ker ni ubogal, je njegovo telo prenehalo ubogati njega samega -, pa po La Mettrieju same sposobnosti duše, vključno z zavestjo, ne sont que des dépendances du corps, niso nič drugega kot odvisnosti oziroma pritikline telesa; če je torej odvisnost naše duše od telesa po Malebranchu naključna, pa je duša pri La Mettrieju "bistveno odvisna [dépend essentiellement] od telesnih organov; skupaj z njimi nastane, se razvija in pojema."



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA