nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:

Narava teles pa je po Malebranchu "bolj spoznatna" kakor narava duše kljub dejstvu, da je sam obstoj teles neprimerno manj gotov od obstoja duše: medtem ko je spoznanje obstoja naše duše "prvo med vsemi našimi spoznanji", pa nas "o obstoju teles lahko prepriča samo vera [la Foi]". Se pravi o tistem, česar obstoj je negotov, morebitni neobstoj pa, kot smo videli, strogo vzeto, brezpredmeten - nevidna in vzročno neučinkovita telesa prav lahko tudi ne bi obstajala, pa to na našem izkustvu ne bi spremenilo prav ničesar -, vemo tako rekoč vse, o tistem, česar obstoj je onstran vsakršnega dvoma, pa tako rekoč ničesar.

Medtem ko je zamenjevanje oziroma istovetenje naše duše s telesom po Malebranchu utvara, ki jo je porodil izvirni greh, ki je "tako močno utrdil zvezo naše duše s telesom, da se nam zdi, da sta ta dva dela nas samih zgolj ena sama substanca," Bog pa to utvaro vzdržuje tako, da nam ideje nas samih kot substance, ki je realno različna od telesa, ni pripravljen razodeti, pa La Mettrie sam zase pravi, da dušo "zamenjuje" s telesnimi organi zaradi tega, ker ga k temu prisiljujejo "vsi pojavi":



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA