nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:



Sama notranja logika Elsterjevih "stanj, ki so po svojem bistvu stranski proizvodi" - tistim, ki stremijo za njimi, se izmikajo, in bolj ko stremijo za njimi, bolj se jim izmikajo, po drugi strani pa padejo naravnost v naročje tistim, ki so jim obrnili hrbet -, natanko ustreza perverzni logiki, ki se zrcali v ravnanju Malebranchevega v postlapsarnem svetu: kot smo videli, Malebranchev Bog tiste, ki stremijo za njim, konsistentno kaznuje - "če mu sledimo, nas zavrača; če stremimo za njim, nas udari [il nous frappe]; če trdovratno vztrajamo in stremimo za njim, še naprej grdo ravna z nami [il continue de nous maltraiter] in nam povzroča hude bolečine [il nous fait souffrir des douleurs tres-vives] ..." (ko beremo te Malebrancheve stavke, dobimo vtis, kot da bi brali markija de Sada) -, tiste, ki so mu obrnili hrbet, pa nagrajuje, saj ob njihovem stremljenju za lažnimi dobrinami v njih proizvaja občutke ugodja. Tako da bi morda lahko celo tvegali trditev, da so v Malebranchevem univerzumu tudi "stanja, ki so po svojem bistvu stranski proizvodi," del tiste kazni, ki nam je bila naložena za greh prvega človeka.

Medtem ko torej S.-jeva moč nad duhom zaostaja za Adamovo močjo nad duhom, pa njegova moč nad lastnim telesom v nekem oziru zaostaja za Adamovo močjo nad lastnim telesom, v nekem drugem oziru pa jo presega.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA