nova beseda iz Slovenije

Igor Grdina: Poti v zgodovino, Zalozba ZRC, 2003, poved v sobesedilu:

Kaže, da je sposobnost samoomejitve razuma - ta "potencialna" lastnost pamet bistveno razlikuje od absolut(istič)nosti nagonov in čustev ter ji preprečuje pristajanje pri dogmatskih in determinativnih (nujnostnih) "rešitvah" - edino zagotovilo možnosti svobode. Razsvetljenski racionalizem "epohe luči", ki je s svojimi pobudami, njihovimi zlorabami in reakcijami drugače usmerjenih vojakov zgodovine nanje odločilno prispeval k podobi sveta v 18., 19. in 20. stoletju, se dá celovito konceptualizirati tudi z interpretacijo, da njegova osrednja zamisel ni nekakšno "izganjanje" človeškega rodu iz otroštva v odraslost preko nenehno napredujoče scientizacije in tehnizacije življenja, ampak da vodi pot k izpolnjevanju zaželenega namena skozi očiščujočo duhovno kopel univerzalno veljavnega odgovora na znamenito ter retorično učinkovito vprašanje iz Lessingove filozofsko "podložene" dramske pesnitve Modri Natan (1779): Kdo mora morati? Avtor seveda ne pušča nobenega dvoma in takoj pojasni, da še dervišu tega ni treba - razen, kadar je k čemu zaprošen in to spozna za dobro.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA