nova beseda iz Slovenije

Marko Uršič: Štirje časi / Pomlad, poved v sobesedilu:

Ne glede na to, ali je ton en sam, ali jih je več, ali so povezani v melodijo, je ”trajanje občutka nekaj drugega kot občutek trajanja“ [Husserl, prav tam (10)]. Občutek trajanja je možen samo v zavesti in zato lahko tudi posamezni ton vzameva kot primer Husserlovega časovnega predmeta: ko izzveni in preneha slušni dražljaj, ton ostaja v retenci, čeprav spremenjen oziroma ”modificiran“, kajti sedanji ton se v zavesti modificira v pretekli ton, ko novi zdaj izpodrine prejšnjega, prejšnji zdaj pa se modificira v pravkar. Retenca deluje kot kontinuum, pravi Husserl, saj ne gre le za retenco ”pravtisa“ (Urimpression), marveč tudi za retenco retence - drugače povedano, ne le za retenco zdaja, ampak tudi za retenco tistega pravkar, v katerega se je zdaj modificiral, pa nadalje za retenco retence retence in tako dalje. Ton kot časovni predmet izzveneva v retenci: tu se dogaja ”odsenčenje“ (Abschattung) v času, analogno tisti vrsti ”odsenčenja“ predmeta v prostoru, ko se predmet od nas oddaljuje.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA