nova beseda iz Slovenije

Marko Uršič: Štirje časi / Pomlad, poved v sobesedilu:

Sprašujem se, ali je dejstvo, da ne vidiš svoje glave - tj., da v najboljšem primeru vidiš pred seboj nekakšen meglen, rožnat oblaček ali dva oblačka, levi in desni, ki naj bi bila tvoj nos, kot pravi Harding - ali je to zaznavno dejstvo sploh kak argument za filozofsko trditev, da v svojem mišljenju ne moreš ”videti“ sebe, svojega jaza, kartezijanskega ega? Mislim, da predlagana analogija med odsotnostjo glave v zaznavnem polju in domnevno odsotnostjo ega v ”miselnem polju“ ni dovolj prepričljiva, kajti tudi če svoje glave ne moremo videti, sebe še vedno lahko mislimo. Tisto zrcalo, v katerem lahko uzremo svojo glavo, svoje oči, svoj nos, svoje roke... je zunaj nas; zunanje, fizično zrcalo je drugačno od notranjega ”zrcala“ zavesti, od refleksije, ki znotraj samega ”miselnega polja“ omogoča sámorazvidnost jaza kot principa transcendentalne sinteze - namreč ne glede na to, ali ego cogito realno obstaja kot Kartezijeva res cogitans ali nastopa zgolj kot Husserlova fenomenološka ”funkcija“ sinteze.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA