nova beseda iz Slovenije

Drago Bajt: V burji besed, poved v sobesedilu:

uporablja za te postopke izraz Ejzenštajna "montaža atrakcij", dramska dela oberiujevcev (Jelizaveto Bam Daniila Harmsa in pri Ivanovih Vvedenskega) pa označuje z besedami "kombinacija happeninga in stilskih vaj", ki "iščejo svoj prostor med izkušnjo melodramske farse in tragigroteske", ter jih uvršča k "literaturi, kodificirani z obrazci za variiranje zadane teme", kamor sodijo npr. tudi Queneaujeve Vaje v slogu. "Trk" klišejev in gledaliških konvencij navsezadnje vodi k nonsensu, v absurdnost celotnega "gledališkega akta", ki prehaja tudi v življenjski absurd zunaj odra, kajti oberiujevci se niso -- kot nasploh tudi avantgardisti ne -- zadovoljevali le z umetniško prakso, ampak so težili k estetizaciji, poumetničenju življenja, v katerem postane umetnik sam "živa umetnina" (primer Harmsa). Absurdistično gledališče skupine OBERIU je tako vzporednica dadaističnega in nadrealističnega teatra, ki je gotovo spet v zvezi z dramskim izročilom (kabaretnimi parodijami), pesnika "galgenhumorja", kot ugotavlja več avtorjev, na določen način pa zavezuje tudi prihodnost, tj. dramatiko absurda (Beckett, Ionesco, idr.), ki se sredi šestdesetih let razcveti tudi v Sovjetski zvezi (enodejanke Amalrika, burke Muze, skeči Vladimirja Kazakova).



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA