nova beseda iz Slovenije

Drago Bajt: V burji besed, poved v sobesedilu:

"Opera", montaža nelogično povezanih literarnih drobcev, ki jim je na zvočni ravni ustrezala kakofonija zvokov in šumov, na scenski pa abstraktni geometrizem kostumov in scenskih rekvizitov, je izražala temeljna estetsko-programska načela futurizma: antitradicionalizem (desakralizacija "meščanskega" gledališča, parodija opere in operete kot značilnih odrskih zvrsti tradicionalnega gledališča, odpoved semantiki splošno razumljivega občevalnega jezika in "lepi" estetiki glasbe), primitivizem (oživljeno zanimanje za nizke oblike ljudskega gledališča, npr. sejmarske burke s petjem in igranjem), urbanizem (glasbeni bruitizem in scenografski geometrizem) in mitični utopizem (zaum, tj. transracionalni jezik kot osnova iracionalne percepcije sveta in temelj prihodnje človeške družbe). Zmaga nad soncem je imela jasno nadaljevanje v dramoletih (drajih) Zdaneviča in Terentjeva; oba sta poleg govora uporabljala tudi deklamacijo, petje, mimiko, ples, namesto običajnega dramskega besedila pa izdelala poseben gledališki scenarij, podoben libretu. Zlasti Terentjev se je zavzemal (npr. v spisu Antiumetniško gledališče, naperjenemu proti poetiki Mhata) za različne montažne postopke, ki bi omogočali vključevanje novih tehničnih medijev (filma, radia) v odrsko predstavo, kar naj bi pripeljalo do "industrije gledališke umetnosti"; pa tudi za sinkretično gledališče (npr. pritegnitev tehnike japonskega gledališča kabuki, tehnike filmske montaže itd.).



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA