nova beseda iz Slovenije

t (201-300)


Tvojo karto z dne 12. t. m. in atovo z dne 13.      t.      m.Janko mi je poslal dve Fridolinovi karti,  B
prejel Tvoji dopisnici z dne 8. 4. in 31. 3.      t.      l.‒ Spominjam se, da sem ravno pred tremi leti  B
Danes čitam v tukajšnjih listih odgovore naše,      t.      j. avstrijske vlade in Nemčije na papeževo pismo  B
dve Tvoji dopisnici, pisani 22. 7. in 5. 8.      t.      l.Vsaka dopisnica iz domovine me razveseli,  B
teh pa se panter že takoj ob pojavu grbov,      t.      j. v 12. stoletju, pojavi na pečatu Hermana  B
obe deželi je izraz skupnega zgodovinskega,      t.      j. državnega, prava Karantanije, iz katere obe  B
panterja, ki je v tem primeru že heraldični,      t.      j. grboslovni, znak, dejansko izviGrb Karantanije  B
zgodb je knjiga, ki jo je napisal Physiologus,      t.      j. Fiziolog, in je nastala v 2. stol. v Aleksandriji  B
panterja do zmaja pomeni človekovo odpoved satanu,      t.      j. zlemu.Panterjev neizmerno sladek vonj simbolizira  B
pripoved o boju med silami svetlobe in teme,      t.      j. silami zla, ki jih v indijskih mitih poosebljata  B
temu ustrezno, v sovražen odnos s silami teme,      t.      j. zla, ter njih simboli, kačo ali zmajem.Takšna  B
odlomku so krila in rep pozoja (zmajevske kače),      t.      j. simbola zla. V stolnici na Krki (Gurk) se  B
Szombathely) idr.35 Panterja zamenja neredko grif,      t.      j. krilati lev s kljunom.Npr. na kamnih iz odmaknjen  B
se nahajajo na najdbah v grobovih ketlaške,      t.      j. karantanske, tvarne kulture, od 8. do 11  B
v njih primeru za »attitude retrospective«,      t.      j. za takšne motive, katerih stilni prijem je  B
Friesach) in iz samostana Vorau (v virih še Vorove,      t.      j.Borova).   B
avstrijski prečnik, na drugi pa štajerskega,      t.      j. karantanskega, panterja (1197).Toda že 1205  B
Graisbachov po matreiski dediščini, zakaj kasneje,      t.      j. sredi 13. stol., na njem ni več panterja  B
stol. značilna prav za notranjeavstrijske,      t.      j. karantanske, dežele.49 Vidimo jo na pečatu  B
Südostforschungen, München 1963 kake narodnostne,      t.      j. jezikovne meje2 ter v slovenskem primeru  B
kamen kot takšen, temveč v določeno stvarnost,      t.      j. v drugo, višje, nadnaravno stanje, ki ga  B
pisana Conversio Bagoariorum et Carantanorum,      t.      j. spomenica o spreobrnjenju Bavarcev in Karantancev  B
z Bavarske, naj bi bil potemtakem bavarski,      t.      j. nemški, tudi sam ustoličevalni obred, če  B
fevdov in sodstva. Vendar ne podelitve oblasti,      t.      j. ustoličenja. 15 B. Grafenauer, itm., str  B
‒ Avstrijska kronika (Chronicon Austriacum)      T.      Ebendorferja iz srede 15. stol.‒ De Europa,  B
križa, ker ta nam bo prinesel blaženost, srečo,      t.      j. raj. Kljub temu pa obred karantanskega ustoličenj  B
odlikovati vladarja. Siva barva pa je barva prahu,      t.      j. minljivosti.Človeško življenje izhaja iz  B
pomenile Tobiju več kakor torbe z denarjem,      t.      j. bogastvo.37 V Evangelijih je simboličnost  B
dodatkom sirila in segrevanjem postalo trdo,      t.      j. sir, tako se je s preganjanjem utrdila tudi  B
palica že od davnih časov znamenje oblasti,      t.      j. vodenja in obvladanja.Kadar jo namreč človek  B
iljubljenimi. Dobri Pastir, ki reši izgubljeno ovco,      t.      j. človeštvo v pomenu posameznika in v pomenu  B
ohranila v cerkvenem izročilu, pripadajoča škofu,      t.      j. nadpastirju.Pri ustoličevanju pa je njen  B
srednji Evropi, ki obsega tudi vzhodne Alpe,      t.      j.Karantanijo, se je ta kultura oblikovala že  B
Enzyklopädie, itm., 1966 (Ackerbau) 52 prim.      T.      Cevc, Otroške živalske igrače ‒ buše, v Traditiones  B
konjev se nahajajo med najdbami Hallstatta,      t.      j. stare železne dobe, katere središče je bil  B
že leta 1246.56 53 Tako sodita npr. (gl.      T.      Cevc, itm., str. 73): L. Rutmeyer, Ur-Etnographie  B
način lastno kulturo in vojsko Karantancev,      t.      j. politično življenje dežele.Dejanje, ki je  B
s čimer razpolaga kot predstavnik ljudstva,      t.      j. moč oblasti. Vojvoda prejme tako na viden  B
lice.63 62 Pokhenstraich (Backenstreich),      t.      j. udarec na lice ‒ gl. B. Grafenauer, itm.  B
lastnim četam, zato da bi jih opogumil, pove, 72      T.      Ebendorfer v Chronicon Austriacum na tem mestu  B
voda« in njen studenec kot »vir življenja«,      t.      j. nadnaravnega ter milosti božje.Zato tudi  B
Kap. III) . / . / stran 66 . / studenčnice,      t.      j. žive vode, v simboličnem pomenu.79 Janez  B
izredno bogate navade, zlasti na Št. Janževo,      t.      j. 24. rožnika, ob poletnem Kresu, ko pride  B
pojavljali zato vso prvo polovico leta, že za Božič,      t.      j. zimski 86 Pozoj (lintvern) izhaja iz kače  B
skladu z duhom srednjega veka in njegovim pravom,      t.      j. s pojmovanjem, da je država odraz božje ureditve  B
značaj. Ne le ustoličevanje, tudi poklanjanje,      t.      j. prisega zvestobe novemu vladarju, je vedno  B
(do 1728). In prisegali so deželni stanovi,      t.      j. plemstvo, za katerega vztrajno trdijo, da  B
postane za vse cesarstvo »windischer herre«,      t.      j. slovenski gospod (Otokar 19910).Nadalje s  B
poln zgledov iz domačega življenja in narave,      t.      j. svetopisemski, cirilovski.Samo kot takšen  B
in simbol državnosti tako samih Karantancev,      t.      j.Slovencev, kakor tudi osrednje karantanske  B
k cesarskemu dostojanstvu. Deželni stanovi,      t.      j. plemstvo, so mu ugodili in pristali na običajno  B
prvotne vojvodine Vzhodnofrankovskega kraljestva,      t.      j.Bavarska, Švabska, Frankovska, Saška in Karantanij  B
narod. Tega se je zavedala tako vodilna plast,      t.      j. deželni stanovi, kakor tudi sámo ljudstvo  B
Dežman sam (celó to so sovražno podtikali!) 23      T.      Cevc: Pripovedno izročilo o gamsih z zlatimi  B
indoevropski, kakor je sam lov na sončnega jelena. 40      T.      Cevc, itm., str. 93. Čudežna roža Lov na sončno  B
čarovništvo in skoraj povsem prekrije prvotno prvino,      t.      j. vero v enega duha življenja in rasti. Novo  B
božanstev in še kasneje kot simbol, ki kaže k nebu,      t.      j. k nadnaravnemu, večnemu, kot bomo videli  B
v njih zgodovini prisoten konkreten simbol,      t.      j. »drevo življenja«, kot prispodoba tostranskega  B
ga pozna kot »as′vattha« (ficus religiosa),      t.      j. figovec.Upodabljajo ga kot drevo sveta, ki  B
svoje značilno drevo, ni podatkov.33 31      T.      Karwicka, Zakazy zwiazane z drzewami i motywujace  B
motywujace je wierzenia, »Etnografia Polska«,      t.     XVII z. 1 ‒ str. 132 T. Karwicka, Dab w wierzeniach  B
Etnografia Polska«, t. XVII z. 1 ‒ str. 132      T.      Karwicka, Dab w wierzeniach i praktykach magicznych  B
Ples pod lipo se vrši navadno ob žegnanju,      t.      j. ob farnem prazniku.42 42 O. Moser: Lindentanz  B
neskončno, nadzemeljsko in s tem nadnaravno,      t.      j. nebesa, bivališče Boga. Lipa kaže od zemlje  B
na nebo in s svojo starostjo spominja na čas,      t.      j. večnost; 66 Enciclopedia delle Religioni  B
stran 44 . / da Bog nasiti mlade krokarje (     t.      j. zapuščene ljudi), kadar brez hrane plahutajo  B
simbolov: drevesa spoznanja ter drevesa odrešenja,      t.      j. mističnega drevesa sredi raja.Jabolko, dišeče  B
posebno še zato, ker se pojavlja v dragotinah,      t.      j. na čeladi, nad ščitom grba.Za Srednjo Evropo  B
prevladuje v izmerah in podobi Svetega mesta,      t.      j. končne podobe popolnosti Cerkve.V Svetem  B
zapisnik o veliki sosednji je iz leta 1401,93      t.      j. še iz časa, ko je Slov. Benečija spadala  B
kočevskih vaseh. V Istri so sicer zborovali v loži (     t.      j. lopi), kakršna se nam je ohranila v Moščenicah  B
potrebi tudi trikrat na leto sklical mejaše,      t.      j. posestnike, vinogradov (meščane, kmete, graščake  B
je imel dolžnost skrbeti za red v vinogradih,      t.      j. paziti, da so se popravljale poti in meje  B
določila o dajatvah sogornikov v vinu in denarju,      t.      j. o »gorščini« ali »gorni«, so zapisana v Gor  B
obhodov, objezd, sprevodov, pa tudi poloneze,      t.      j. plesa, ki ga na družabnih srečanjih zapleše  B
. / . / stran 76 . / ima okrašeno pletenko,      t.      j. ovenčanega štefana.Mašo počakajo pred cerkvijo  B
življenja.126 Podoben namen kot zilski »rej«,      t.      j. uvajanje mladih v družbo odraslih, ima tudi  B
prizadejal španski kralj. Omemba španskega,      t.      j. mavrskega kralja prav tako kaže na čas križarskih  B
raja. Potem cveti in duh njenega cvetja,      t.      j. »prijeten vonj«, ki pomeni poseg Nadnaravnega  B
ščit, ob katerega zaman zadevajo puščice pekla,      t.      j. skušnjave, poželenja in strasti. Gospod je  B
in pust. Suho drevo v vrtu je Križ; listnato      t.      j. ozelenelo drevo ozeleneli križ ‒ Odrešenje  B
čeprav rečemo, da se neko gibanje začne v času      t     1, drugo pa v času t2, in v tem smislu  B
gibanje začne v času t1, drugo pa v času      t     2, in v tem smislu je začetni čas različnih  B
Zamislimo si, da je pot gibljivega predmeta      T      dana naenkrat in da se je vsa nekdanja, sedanja  B
pahljača, če lahko tako rečemo, in delitvami      T     1, T2, T3, ... na črti, ki se po definiciji  B
če lahko tako rečemo, in delitvami T1,      T     2, T3, ... na črti, ki se po definiciji  B
lahko tako rečemo, in delitvami T1, T2,      T     3, ... na črti, ki se po definiciji imenuje  B
teče čas. <Die Zeit ist starr, und doch fließ     t      die Zeit.>“ [Husserl (4), h 31 (54)] Toda  B
našega vesoljskega horizonta, ki ga zamejuje      t.      i.Hubblova sfera, horizonta, ki je oddaljen  B
pri Brunu in Kuzanskem - ta miselna pot vodi v      t.      i. ”procesno teologijo“, ki je skupna sicer  B
razmišljati“ [Schelling (6), 318], nehote pomislimo na      t.      i. ”lôme simetrij“ ob nastanku vesolja, namreč  B
kozmologija s svojimi teorijami seže vse tja do      t.      i.Planckovega časa, ki znaša neverjetnih 10  B
da Hubblov čas pomnožimo s faktorjem 2/3 (za      t.      i. Einstein-De Sitterjevo varianto standardnega  B
pa ni šele začetna singularnost, ampak ”že“      t.      i. Planckov čas, najmanjši časovni interval  B
je vesolje končno staro: ”Dogodki v bližini      t      = 0 lahko ’potekajo‘ kakor realna števila v  B
singularnosti (tj. v trenutku prapoka, času      t      = 0).O tem piše Kanitscheider naslednje:   B
moral pri natančni simetriji sekati v [času]      t      = 0 vsak poljuben par njihovih svetovnic.Za  B
božjemu načrtu alternativno razlago omogoča      t.      i. ”antropično načelo“, najprej pa poglejmo  B
kozmologi zavladalo tolikšno vznemirjenje glede      t.      i. ”dobre ubranosti“ vesolja.No, seveda, fiziki  B
Basil Blackwell, Oxford, 1986. Lukretius,      T.      Carus: De rerum natura -O naravi sveta, prev  B

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  1 101 201 301 401 501 601 701 801 901 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA